onsdag den 5. december 2012

Alene paa farten

Saa mange indtryk allerede og mangler den dejlige Troels at dele tingene med, saa nu proever jeg at faelde lidt ned her.

Naar én vej bliver til to
Nej, nej, nej - at saette Troels paa en bus og se ham koere vaek uden mig virkede da absolut helt aldeles forkert. En ting er at tale om at rejse hver for sig et stykke tid, men en anden ting er at realisere det.Efter tre maaneder uafbrudt sammen er det naermest som at mangle en arm eller lignende.
Naar folk spoerger mig om fx., hvor lang tid, jeg er ude at rejse, saa svarer jeg med "vi". Saa kigger folk lidt underligt, da jeg jo bare er mig nu. Det har faktisk givet en del gode grin allerede.
Til jer der ikke ved det, saa har vi i lang tid talt om at dele os op, da Troels gerne vil til Bolivia, Peru og Equador, hvor jeg var for nogle aar siden. Tilgengaeld stod Colombia rigtig hoejt paa min liste, saa mens han turer rundt i de tre lande, kunne jeg jo passende kigge lidt naermere paa Colombia. Vores plan er at moedes igen til jul.

Farvel til smukke Chile
Naa, men efter at klumpen i maven og taarerne i oejenkrogen over at tage afsked med Troels har lagt sig, saa er det at vaere backpacker alene jo sjaeldent ensomt. Efter jeg havde sat Troels paa bussen i Santiago i Chile havde jeg et par hyggelige dage med folk fra mit hostel. Var blandt andet paa en fed guided tur rundt i byen, der var meget laererigt omkring Chiles historie. Med 17 aars diktatur saa taet paa tidsmaessigt er det en meget skraemmende og bevaegende perioede at faa indblik i. Det staar jo stadig helt klart for en hel del nulevende. Min sidste aften i Santiago endte i fest, saa med kun to timers soevn hoppede jeg paa et fly her til Colombia.

En spaendende flyvetur
Saa frem til at indhente lidt soevn paa den seks timers flyvetur, men noget at det fede ved at rejse er, at tingene aendrer sig hele tiden. For jeg endte med at sidde ved siden af en colombiansk kunstner med mange historier, visioner og kaerlighed for Colombia. Og saa floej tiden bogstaveligt talt afsted. Det var den perfekte appetiser til dette forunderlige land. Skal helt sikkert ud at have koebt noget litteratur, for det her land er godt nok interessant.

"Bogota is a high-crime city"
Det er vist sivet ind efterhaanden. Alle goer en opmaerksom paa det og alle har en historie at fortaelle. Og statistikkerne taler for sig selv. Isaer de lokale advarer en, for de vil saa gerne passe paa os turister. De er saa glade for, at turismen endelig vokser i deres land efter mange aar med saa daarligt ry. Saa os turister holder sammen og tager selvfoelgelig ekstra forbehold.
Naar det er sagt, saa er hovedstaden Bogota ogsaa saa meget andet end det. Har idag cyklet rundt med en guide, hvilket er den perfekte maade at opleve byen paa - og den vilde traffik ikke mindst. Anede slet ikke, hvor smuk byen er. Den har selvfoelgelig sine downsides, som vi blandt andet saa, daa vi cyklede igennem et meget trist forfalden omraade med aabenlys prostitution, som ioevrigt er lovligt. Det er heller ikke et sjaeldendt syn at se hjemloese og boern, der proever at klaere sig paa gaden. Men ellers er der store velbevarede gamle bydele med smukke bygninger, smalle gader og hyggelige torve. Der er ogsaa imponerende frugtmarkeder og store politiske grafittervaerker at finde. Byen ligger ligesom i en dal, dog stadig oppe i 2625 meters hoejde, og er derfor pyntet med bjergtoppe i baggrunden. Tror jeg tager en smut op paa en af bjergtoppene imorgen og tjekker byen ud oppefra.

Ahh, kaffe!
Endelig, langt om laenge er jeg kommet til noget af det, jeg har set ekstra meget frem til; colombiansk kaffe. Og det skuffer bestemt ikke! Dog skal man vide, hvor man gaar hen og koeber det, for det meste af den rigtige gode kaffe bliver eksporteret.
Har selvfoelgelig allerede vaeret forbi et risteri. Boennerne var lige til at spise som slik og kaffen tror jeg muligvis aldrig, jeg har smagt bedre eller koebt billigere. 5 kroner for den laekreste ekspresso!
Jeg tror, jeg er nyforelsket i et land :)

Haaber, du nyder skoenne Bolivia, Troels, og at I andre har det godt derhjemme!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar